کد مطلب:192956 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

آیا خدا شریک و یا ضد دارد؟
زندیق گفت: خبر ده به من آیا خدای عزوجل در ملكش شریك دارد، یا ضدی در تدبیر او هست؟

حضرت فرمود: نه.

زندیق گفت: پس این فساد موجود در جهان چیست؟ این حیوانات درنده، و این حشرات مخوف، و این مخلوقات معلول، و كرمها و پشه ها و مارها و گژدمها در حالی كه تو مدعی شدی او نمی آفریند، چیزی را مگر به علتی (و حكمتی)، زیرا او كار عبث و بیهوده انجام نمی دهد.

امام - علیه السلام - فرمودند: مگر نه اینكه تو می گوئی عقربها برای درد مثانه، و ریگ (سنگ مثانه)، و كسی كه مبتلا به شب ادراری در بستر است نافع و مفید است؟ و مگر نه اینكه تو می گوئی بهترین دوا برای پاره ای از بیماریها گوشت مارها است، و اینكه هرگاه مبتلا به جذام از گوشت آنها به ضمیمه ی «شب» بخورد برای او مفید است؟ و می گوئی كرم سرخی كه لای خاك زمین یافت می شود برای بیماری «آكلة» نافع و مفید است.

گفت: بله.

حضرت فرمودند: اما پشه و كك پس بعضی از آنها بدین جهت آفریده شده است تا روزی پرندگان باشد.

و اگر جبار ستمگری كه بر خداوند تمرد كرد و ربوبیت و پروردگاری او را منكر شد به وسیله ی پشه به ذلت كشانده شود، آن هنگام خداوند ضعیف ترین



[ صفحه 52]



مخلوق خود را بر او مسلط می كند تا این كه قدرت و عظمت خود را به او نشان دهد تا اینكه این پشه به بینی او وارد شده تا به مغز او برسد، و او را بكشد.

و بدان اگر ما بر اسرار و خصوصیات هر چیزی كه خدا آفریده است مطلع شویم، و بدانیم چرا آفریده، و برای چه آفریده است؟ در این موقع با او در دانشش مساوی خواهیم شد، و هنگامی كه هر چه او می داند ما نیز بدانیم از او بی نیاز خواهیم شد، و با او در دانش و علم یكسان خواهیم شد. [1] .


[1] الاحتجاج: ج 2 ص 226، و 227 ح 223، بحارالأنوار: ج 10 ص 173.